Omschrijving
We hebben het voorrecht om in één van de oudste en mooiste steden van Nederland te wonen. Een stad die mede zo mooi kan zijn door de onmisbare combinatie met de omliggende dorpen en ommelanden, die Deventer een lommerrijk, groen aanzien geven.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Kunst en cultuur verrijken ons leven en vergroten onze betrokkenheid bij de samenleving. Naast deze gebruikswaarde, hebben zij ook economische waarde, sociale en ruimtelijke waarde. Die brede waarde van kunst en cultuur voor onze gemeente vereist een ambitieuze en passende cultuurvisie inclusief concreet Uitvoeringsprogramma Cultuur voor de komende jaren. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Hier werken we samen met de partners in de stad hard aan.
Deventer heeft een rijk en veelzijdig cultureel leven met podia, musea en vele andere voorzieningen en een grote verscheidenheid aan activiteiten. Voor een middelgrote stad heeft Deventer relatief veel kunst en cultuur te bieden. Dat is mede te danken aan de vaak verrassende en vernieuwende initiatieven in onze stad. Deventer initiatieven, hoe veelzijdig ze ook zijn, hebben vrijwel allemaal gemeen dat ze eigenzinnig zijn, een zekere tegendraadsheid tonen. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijk, economische en sociale ontwikkelingen aan.
Deventer heeft een rijke historie en een al even rijke erfgoedcollectie, met honderden rijks- en gemeentelijke monumenten waaronder het IJsselfront, het Bergkwartier en de Atheneumbibliotheek. Overal zijn de invloeden zichtbaar van de Hanze en de Moderne Devotie.
De geschiedenis van de stad vormt de verbindende kracht tussen Deventenaren. Wij zijn trots op onze stad en dorpen en onze historie. Erfgoed is er niet alleen om te behouden, maar zeker ook om te benutten als decor voor culturele activiteiten. Zo krijgt de historie betekenis bij de vormgeving van de samenleving en kan iedereen in de publieke ruimte ervan genieten.
Een hoogwaardig, uitdagend en prikkelend cultureel klimaat hoort bij de cultuurstad Deventer. Dat geldt in de stad als ook daarbuiten, in de dorpen en het landelijk gebied. Kunst en cultuur verrijken ons leven en vergroten de betrokkenheid bij onze omgeving. Door cultuur samen te beleven, zijn mensen met elkaar verbonden. Naast deze intrinsieke waarde bieden kunst en cultuur ook een belangrijke meerwaarde voor de economische vitaliteit van Deventer. De historische binnenstad met haar middeleeuws stratenpatroon trekt ieder jaar meer toeristen. De grote culturele evenementen brengen jaarlijks vele honderdduizenden bezoekers naar Deventer. De aanwezigheid van goede culturele voorzieningen met een aantrekkelijke programmering, met name voor jongeren, maakt Deventer interessant als vestigingsplaats voor hoger opgeleiden. De culturele sector draagt op die manier bij aan de ontwikkeling van de kenniseconomie. Creativiteit speelt bovendien een doorslaggevende rol bij het innovatief vermogen binnen bedrijven.
Doelen en prestaties
Kwartaal 4
Doelstelling | Het vergroten van het aantal bezoekers van binnen en buiten de gemeente aan culturele activiteiten. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | > 75% | |||||||
Sinds dit najaar is een groot deel van de sector weer open, zij het met een aantal beperkingen. Binnen de beperkingen blijft de sector echter werken aan al deze doelstellingen en prestaties en zet zich blijvend in om bezoekers te inspireren en uit te dagen met nieuw en bestaand aanbod in een ander jasje dan gebruikelijk. Het blijft op dit moment lastig te zeggen op welke manier en in welk tempo het publiek terug zal keren naar 'oud' niveau. Er ontstaat langzamerhand meer ruimte om weer op de iets langere termijn te plannen en na te denken over welke lessen uit coronatijd mee genomen kunnen worden in de uitvoering van de meerjarenplannen. Het uitvoeringsprogramma wordt gerealiseerd, maar krijgt een andere focus, komt qua inhoudelijke ontwikkeling en financiële mogelijkheden in de vertraging en zal disclaimers over de toekomst bevatten. De midterm review, gepland voor 2022, zal hier nader op ingaan. | ||||||||
Doelstelling gewijzigd | Nee | Budget aangepast | Nee | |||||
Gewijzigde doelstelling | ||||||||
Prestaties | ||||||||
Prestatie | We maken met de partijen in het culturele veld afspraken over ambities en prestaties, over de onderlinge samenwerking en de samenhang binnen het cultuuraanbod. |
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Doelstelling | Het vergroten van de zichtbaarheid van en de betrokkenheid bij het culturele erfgoed, zowel boven- als ondergronds. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | Goed | ||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | ||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | We maken een Erfgoedagenda waarin de gezamenlijke inspanningen met partners voor het behoud van het erfgoed, voor de betekenis ervan voor de leefomgeving, en voor de maatschappelijke betrokkenheid bij en beleving van het Deventer erfgoed. |
Prognose | > 75% | de realisatie hiervan heeft enige vertraging opgelopen en zal landen in Q1 2022 | |
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Wettelijke taken op gebied van monumenten en archeologie worden adequaat uitgevoerd. |
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Doelstelling | Het versterken van een Deventer cultureel klimaat dat inspireert en uitdaagt om cultuur te produceren en het culturele speelveld te vernieuwen. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | Goed | ||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | ||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Met de flexibele programmabudgetten bieden we ruimte aan een breed scala aan initiatieven en geven daarbij expliciet ruimte aan vernieuwende activiteiten en makers. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | College en raad zijn, conform de afspraken in het coalitieakkoord, actief met Burgerweeshuis in gesprek over hoe binnen afzienbare tijd een toekomst te bieden aan het Burgerweeshuis en de functie die zij, binnen de lokale en landsdelige keten popmuziek, vervult. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | De bedrijfsplannen van de structureel gesubsidieerde organisaties voldoen aan de criteria voor doeltreffendheid, gezonde bedrijfsvoering, de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Het toekomstperspectief voor het Cultureel Centrum is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||
Gewijzigde prestatie | Het toekomstperspectief voor de Nieuwe Keizer is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||
Prognose | Goed | De werktitel ten aanzien van de plannen voor toekomst van het Cultureel Centrum is 'de Nieuwe Keizer'. | |
Prestatie gewijzigd? | Nee | ||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Gesubsidieerde instellingen krijgen een verantwoordelijkheid voor het creëren van verbindingen binnen het gehele cultuurveld en ook daarbuiten. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Met gesubsidieerde instellingen worden afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de vernieuwing binnen het culturele speelveld. |
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken met normhuur in relatie tot subsidieverstrekking. | ||||||||
Gewijzigde prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken conform de uitgangspunten van het vastgoedbeleid. | ||||||||
Prognose | Goed | De uitgangspunten voor het te actualiseren vastgoedbeleid zijn vastgesteld, waarin onder andere is opgenomen dat we werken met kostprijsdekkende huur en niet met normhuur. We passen onze prestatie aan zodat we als programma aansluiten bij de nieuwe uitgangspunten vastgoedbeleid | |||||||
Prestatie gewijzigd? | Nee | ||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Doelstelling | Het behouden en waar mogelijk vergroten van het aanbod en verscheidenheid aan cultuureducatie. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | > 75% | ||||||||
Het cultuureducatie aanbod dat gerealiseerd wordt komt weer op gang. Het is onduidelijk wanneer cultuureducatieve activiteiten in het onderwijs weer op het oude niveau zijn omdat mogelijk eerst andere prioriteiten worden gesteld wanneer het onderwijs weer 'regulier' draait. Het is voor culturele verenigingen en de amateursector weer langzaam aan mogelijk om plannen te maken voor de toekomst. De verscheidenheid van aanbod groeit doordat de sector creatief naar online mogelijkheden blijft zoeken binnen de beperkingen. | |||||||||
Doelstelling gewijzigd | Nee | Budget aangepast | Nee | ||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Er wordt invulling gegeven aan de afspraken over een gelijk speelveld voor de professionele aanbieders van cultuureducatie, zoals beschreven in de kadernotitie. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? |
Kwartaal 1
Doelstelling | Het vergroten van het aantal bezoekers van binnen en buiten de gemeente aan culturele activiteiten. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | > 75% | ||||||||
Sinds maart 2020 is de sector geconfronteerd met wisselende beperkingen. Het beeld op dit moment is dat dit de komende periode niet zal veranderen. Het aantal gerealiseerde activiteiten sector breed is fors lager door het cancellen danwel uitstellen van activiteiten. Binnen de beperkingen blijft de sector echter werken aan al deze doelstellingen en prestaties en zet zich blijvend in om bezoekers te inspireren en uit te dagen met nieuw en bestaand aanbod in een ander jasje dan gebruikelijk. Op dit moment is lastig te zeggen op welke manier en in welk tempohet publiek terug zal keren wanneer de sector weer (beperkt) open kan. | |||||||||
Doelstelling gewijzigd | Nee | Budget aangepast | Nee | ||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | We maken met de partijen in het culturele veld afspraken over ambities en prestaties, over de onderlinge samenwerking en de samenhang binnen het cultuuraanbod. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Doelstelling | Het vergroten van de zichtbaarheid van en de betrokkenheid bij het culturele erfgoed, zowel boven- als ondergronds. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | ||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | We maken een Erfgoedagenda waarin de gezamenlijke inspanningen met partners voor het behoud van het erfgoed, voor de betekenis ervan voor de leefomgeving, en voor de maatschappelijke betrokkenheid bij en beleving van het Deventer erfgoed. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Wettelijke taken op gebied van monumenten en archeologie worden adequaat uitgevoerd. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Doelstelling | Het versterken van een Deventer cultureel klimaat dat inspireert en uitdaagt om cultuur te produceren en het culturele speelveld te vernieuwen. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | ||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Met de flexibele programmabudgetten bieden we ruimte aan een breed scala aan initiatieven en geven daarbij expliciet ruimte aan vernieuwende activiteiten en makers. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | College en raad zijn, conform de afspraken in het coalitieakkoord, actief met Burgerweeshuis in gesprek over hoe binnen afzienbare tijd een toekomst te bieden aan het Burgerweeshuis en de functie die zij, binnen de lokale en landsdelige keten popmuziek, vervult. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | De bedrijfsplannen van de structureel gesubsidieerde organisaties voldoen aan de criteria voor doeltreffendheid, gezonde bedrijfsvoering, de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Het toekomstperspectief voor het Cultureel Centrum is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||||||||
Prognose | Goed | De werktitel ten aanzien van de plannen voor toekomst van het Cultureel Centrum is 'de Nieuwe Keizer'. | |||||||
Prestatie gewijzigd? | Ja | ||||||||
Bijgestelde prestatie | Het toekomstperspectief voor de Nieuwe Keizer is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Gesubsidieerde instellingen krijgen een verantwoordelijkheid voor het creëren van verbindingen binnen het gehele cultuurveld en ook daarbuiten. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Met gesubsidieerde instellingen worden afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de vernieuwing binnen het culturele speelveld. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken met normhuur in relatie tot subsidieverstrekking. | ||||||||
Prognose | Goed | De uitgangspunten voor het te actualiseren vastgoedbeleid zijn vastgesteld, waarin onder andere is opgenomen dat we werken met kostprijsdekkende huur en niet met normhuur. We passen onze prestatie aan zodat we als programma aansluiten bij de nieuwe uitgangspunten vastgoedbeleid | |||||||
Prestatie gewijzigd? | Ja | ||||||||
Bijgestelde prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken conform de uitgangspunten van het vastgoedbeleid. | ||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||
Doelstelling | Het behouden en waar mogelijk vergroten van het aanbod en verscheidenheid aan cultuureducatie. | ||||||||
Prognose | > 75% | ||||||||
Het cultuureducatie aanbod dat gerealiseerd wordt is minder en anders door tijdelijke sluiting van de scholen, verenigingen etc. Het is onduidelijk wanneer cultuureducatieve activiteiten in het onderwijs weer op het oude niveau zijn omdat mogelijk eerst andere prioriteiten worden gesteld wanneer het onderwijs weer 'regulier' draait. Het is voor culturele verenigingen en de amateursector lastig om plannen te maken voor de toekomst. De verscheidenheid van aanbod groeit doordat de sector creatief naar online mogelijkheden blijft zoeken binnen de beperkingen. | |||||||||
Doelstelling gewijzigd | Nee | Budget aangepast | Nee | ||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | Er wordt invulling gegeven aan de afspraken over een gelijk speelveld voor de professionele aanbieders van cultuureducatie, zoals beschreven in de kadernotitie. | ||||||||
Prognose | Goed | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||
Budgetaanpassing? |
Kwartaal 2
Doelstelling | Het vergroten van het aantal bezoekers van binnen en buiten de gemeente aan culturele activiteiten. | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | > 75% | ||||||||
Sinds maart 2020 is de sector geconfronteerd met wisselende beperkingen. Het beeld op dit moment is dat dit de komende periode niet zal veranderen. Het aantal gerealiseerde activiteiten sector breed is fors lager door het cancellen danwel uitstellen van activiteiten. Binnen de beperkingen blijft de sector echter werken aan al deze doelstellingen en prestaties en zet zich blijvend in om bezoekers te inspireren en uit te dagen met nieuw en bestaand aanbod in een ander jasje dan gebruikelijk. Op dit moment is lastig te zeggen op welke manier en in welk tempohet publiek terug zal keren wanneer de sector weer (beperkt) open kan. | |||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | ||||||||
Nee | |||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||
Prestaties | |||||||||
Prestatie | We maken met de partijen in het culturele veld afspraken over ambities en prestaties, over de onderlinge samenwerking en de samenhang binnen het cultuuraanbod. |
Prognose | Goed | |||||||||
Prestatie gewijzigd? | ||||||||||
Bijgestelde prestatie | ||||||||||
Budgetaanpassing? | ||||||||||
Doelstelling | Het vergroten van de zichtbaarheid van en de betrokkenheid bij het culturele erfgoed, zowel boven- als ondergronds. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | Goed | |||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | |||||||||
Gewijzigde doelstelling | ||||||||||
Prestaties | ||||||||||
Prestatie | We maken een Erfgoedagenda waarin de gezamenlijke inspanningen met partners voor het behoud van het erfgoed, voor de betekenis ervan voor de leefomgeving, en voor de maatschappelijke betrokkenheid bij en beleving van het Deventer erfgoed. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Wettelijke taken op gebied van monumenten en archeologie worden adequaat uitgevoerd. |
Prognose | Goed | |||||||||
Prestatie gewijzigd? | ||||||||||
Bijgestelde prestatie | ||||||||||
Budgetaanpassing? | ||||||||||
Doelstelling | Het versterken van een Deventer cultureel klimaat dat inspireert en uitdaagt om cultuur te produceren en het culturele speelveld te vernieuwen. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | Goed | |||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | |||||||||
Gewijzigde doelstelling | ||||||||||
Prestaties | ||||||||||
Prestatie | Met de flexibele programmabudgetten bieden we ruimte aan een breed scala aan initiatieven en geven daarbij expliciet ruimte aan vernieuwende activiteiten en makers. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | College en raad zijn, conform de afspraken in het coalitieakkoord, actief met Burgerweeshuis in gesprek over hoe binnen afzienbare tijd een toekomst te bieden aan het Burgerweeshuis en de functie die zij, binnen de lokale en landsdelige keten popmuziek, vervult. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | De bedrijfsplannen van de structureel gesubsidieerde organisaties voldoen aan de criteria voor doeltreffendheid, gezonde bedrijfsvoering, de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Het toekomstperspectief voor het Cultureel Centrum is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||
Gewijzigde prestatie | Het toekomstperspectief voor de Nieuwe Keizer is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||
Prognose | > 75% | De werktitel ten aanzien van de plannen voor toekomst van het Cultureel Centrum is 'de Nieuwe Keizer'. | |
Prestatie gewijzigd? | Nee | ||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Gesubsidieerde instellingen krijgen een verantwoordelijkheid voor het creëren van verbindingen binnen het gehele cultuurveld en ook daarbuiten. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Met gesubsidieerde instellingen worden afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de vernieuwing binnen het culturele speelveld. |
Prognose | Goed | |||||||||
Prestatie gewijzigd? | ||||||||||
Bijgestelde prestatie | ||||||||||
Budgetaanpassing? | ||||||||||
Prestaties | ||||||||||
Prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken met normhuur in relatie tot subsidieverstrekking. | |||||||||
Gewijzigde prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken conform de uitgangspunten van het vastgoedbeleid. | |||||||||
Prognose | Goed | De uitgangspunten voor het te actualiseren vastgoedbeleid zijn vastgesteld, waarin onder andere is opgenomen dat we werken met kostprijsdekkende huur en niet met normhuur. We passen onze prestatie aan zodat we als programma aansluiten bij de nieuwe uitgangspunten vastgoedbeleid | ||||||||
Prestatie gewijzigd? | Nee | |||||||||
Bijgestelde prestatie | ||||||||||
Budgetaanpassing? | ||||||||||
Doelstelling | Het behouden en waar mogelijk vergroten van het aanbod en verscheidenheid aan cultuureducatie. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | > 75% | |||||||||
Het cultuureducatie aanbod dat gerealiseerd wordt is minder en anders door tijdelijke sluiting van de scholen, verenigingen etc. Het is onduidelijk wanneer cultuureducatieve activiteiten in het onderwijs weer op het oude niveau zijn omdat mogelijk eerst andere prioriteiten worden gesteld wanneer het onderwijs weer 'regulier' draait. Het is voor culturele verenigingen en de amateursector lastig om plannen te maken voor de toekomst. De verscheidenheid van aanbod groeit doordat de sector creatief naar online mogelijkheden blijft zoeken binnen de beperkingen. | ||||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | |||||||||
Nee | ||||||||||
Gewijzigde doelstelling | ||||||||||
Prestaties | ||||||||||
Prestatie | Er wordt invulling gegeven aan de afspraken over een gelijk speelveld voor de professionele aanbieders van cultuureducatie, zoals beschreven in de kadernotitie. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? |
Kwartaal 3
Doelstelling | Het vergroten van het aantal bezoekers van binnen en buiten de gemeente aan culturele activiteiten. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | > 75% | |||||||||
Sinds dit najaar is een groot deel van de sector weer open, zij het met een aantal beperkingen. Binnen de beperkingen blijft de sector echter werken aan al deze doelstellingen en prestaties en zet zich blijvend in om bezoekers te inspireren en uit te dagen met nieuw en bestaand aanbod in een ander jasje dan gebruikelijk. Het blijft op dit moment lastig te zeggen op welke manier en in welk tempo het publiek terug zal keren naar 'oud' niveau. Er ontstaat langzamerhand meer ruimte om weer op de iets langere termijn te plannen en na te denken over welke lessen uit coronatijd mee genomen kunnen worden in de uitvoering van de meerjarenplannen. Het uitvoeringsprogramma wordt gerealiseerd, maar krijgt een andere focus, komt qua inhoudelijke ontwikkeling en financiële mogelijkheden in de vertraging en zal disclaimers over de toekomst bevatten. De midterm review, gepland voor 2022, zal hier nader op ingaan. | ||||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | Nee | ||||||||
Nee | ||||||||||
Gewijzigde doelstelling | ||||||||||
Prestaties | ||||||||||
Prestatie | We maken met de partijen in het culturele veld afspraken over ambities en prestaties, over de onderlinge samenwerking en de samenhang binnen het cultuuraanbod. |
Prognose | Goed | ||||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||||
Doelstelling | Het vergroten van de zichtbaarheid van en de betrokkenheid bij het culturele erfgoed, zowel boven- als ondergronds. | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | Goed | ||||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | ||||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||||
Prestaties | |||||||||||
Prestatie | We maken een Erfgoedagenda waarin de gezamenlijke inspanningen met partners voor het behoud van het erfgoed, voor de betekenis ervan voor de leefomgeving, en voor de maatschappelijke betrokkenheid bij en beleving van het Deventer erfgoed. |
Prognose | > 75% | de realisatie hiervan heeft enige vertraging opgelopen en zal landen in Q1 2022 | |
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Wettelijke taken op gebied van monumenten en archeologie worden adequaat uitgevoerd. |
Prognose | Goed | ||||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||||
Doelstelling | Het versterken van een Deventer cultureel klimaat dat inspireert en uitdaagt om cultuur te produceren en het culturele speelveld te vernieuwen. | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | Goed | ||||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | ||||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||||
Prestaties | |||||||||||
Prestatie | Met de flexibele programmabudgetten bieden we ruimte aan een breed scala aan initiatieven en geven daarbij expliciet ruimte aan vernieuwende activiteiten en makers. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | College en raad zijn, conform de afspraken in het coalitieakkoord, actief met Burgerweeshuis in gesprek over hoe binnen afzienbare tijd een toekomst te bieden aan het Burgerweeshuis en de functie die zij, binnen de lokale en landsdelige keten popmuziek, vervult. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | De bedrijfsplannen van de structureel gesubsidieerde organisaties voldoen aan de criteria voor doeltreffendheid, gezonde bedrijfsvoering, de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Het toekomstperspectief voor het Cultureel Centrum is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||
Gewijzigde prestatie | Het toekomstperspectief voor de Nieuwe Keizer is afgerond en aangeboden aan de raad. | ||
Prognose | Goed | De werktitel ten aanzien van de plannen voor toekomst van het Cultureel Centrum is 'de Nieuwe Keizer'. | |
Prestatie gewijzigd? | Nee | ||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Gesubsidieerde instellingen krijgen een verantwoordelijkheid voor het creëren van verbindingen binnen het gehele cultuurveld en ook daarbuiten. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? | |||
Prestaties | |||
Prestatie | Met gesubsidieerde instellingen worden afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de vernieuwing binnen het culturele speelveld. |
Prognose | Goed | ||||||||||
Prestatie gewijzigd? | |||||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||||
Prestaties | |||||||||||
Prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken met normhuur in relatie tot subsidieverstrekking. | ||||||||||
Gewijzigde prestatie | We organiseren het beheer en onderhoud van cultureel vastgoed efficiënt en zetten in op optimale inzet van faciliteiten. We werken conform de uitgangspunten van het vastgoedbeleid. | ||||||||||
Prognose | Goed | De uitgangspunten voor het te actualiseren vastgoedbeleid zijn vastgesteld, waarin onder andere is opgenomen dat we werken met kostprijsdekkende huur en niet met normhuur. We passen onze prestatie aan zodat we als programma aansluiten bij de nieuwe uitgangspunten vastgoedbeleid | |||||||||
Prestatie gewijzigd? | Nee | ||||||||||
Bijgestelde prestatie | |||||||||||
Budgetaanpassing? | |||||||||||
Doelstelling | Het behouden en waar mogelijk vergroten van het aanbod en verscheidenheid aan cultuureducatie. | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | > 75% | ||||||||||
Het cultuureducatie aanbod dat gerealiseerd wordt komt weer op gang. Het is onduidelijk wanneer cultuureducatieve activiteiten in het onderwijs weer op het oude niveau zijn omdat mogelijk eerst andere prioriteiten worden gesteld wanneer het onderwijs weer 'regulier' draait. Het is voor culturele verenigingen en de amateursector weer langzaam aan mogelijk om plannen te maken voor de toekomst. De verscheidenheid van aanbod groeit doordat de sector creatief naar online mogelijkheden blijft zoeken binnen de beperkingen. | |||||||||||
Doelstelling gewijzigd | Budget aangepast | Nee | |||||||||
Nee | |||||||||||
Gewijzigde doelstelling | |||||||||||
Prestaties | |||||||||||
Prestatie | Er wordt invulling gegeven aan de afspraken over een gelijk speelveld voor de professionele aanbieders van cultuureducatie, zoals beschreven in de kadernotitie. |
Prognose | Goed | ||
---|---|---|---|
Prestatie gewijzigd? | |||
Bijgestelde prestatie | |||
Budgetaanpassing? |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur | Begroting 2021 | 15.234 | 1.138 | -14.096 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 58 | 1 | -57 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 159 | 0 | -159 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 742 | 144 | -598 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 1.253 | -13 | -1.266 | ||
3e kwartaalrapportage 2021 | 390 | 1.239 | 849 | ||
Totaal programma | 17.836 | 2.509 | -15.327 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Kunst en cultuur | Begroting 2021 | 43 | 229 | 186 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 58 | 58 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 159 | 159 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 272 | 788 | 516 | ||
3e kwartaalrapportage 2021 | 1.467 | -71 | -1.538 | ||
Totaal programma | 1.782 | 1.163 | -619 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Kunst en cultuur | Begroting 2021 | 0 | 91 | 91 | |
1e kwartaalrapportage 2021 | 93 | 13 | -80 | ||
Totaal programma | 93 | 104 | 11 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Kunst en cultuur | 1e kwartaalrapportage 2021 | 386 | 0 | -386 | |
2e kwartaalrapportage 2021 | 832 | 0 | -832 | ||
3e kwartaalrapportage 2021 | 43.628 | 0 | -43.628 | ||
Totaal programma | 44.846 | 0 | -44.846 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 15.204 | 17.836 | 17.515 | -322 |
Baten | 1.138 | 2.509 | 2.769 | 260 |
Voor resultaatbestemming | -14.066 | -15.327 | -14.745 | 582 |
Stortingen in reserves | 43 | 1.782 | 1.772 | -11 |
Puttingen uit reserves | 199 | 1.162 | 847 | -315 |
Na resultaatbestemming | -13.911 | -15.947 | -15.670 | 278 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Extra capaciteit team beleid | 44 | 0 | -44 |
Coronaloket | 47 | 0 | -47 |
Bodenloods ontvlechting tussenruimte | 30 | 30 | 0 |
Kunstopdrachten | 17 | 17 | 0 |
Onderzoek vml Sint Jurrienshuis | 56 | 56 | 0 |
Evaluatiekosten Viking | 25 | 0 | -25 |
Kerkenvisie | 50 | 0 | -50 |
Totaal | 269 | 103 | -166 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 278 |
Saldo budgetoverheveling | -166 |
Saldo na budgetoverheveling | 112 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €112.000)
Cultuurpresentatie, -productie en -participatie (voordeel €90.000)
Per saldo een voordeel van €90.000. Als gevolg van corona zijn er minder programma subsidies aangevraagd en verleend.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 93 | 93 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 91 | 104 | 104 | 0 |
Saldo | 91 | 11 | 11 | 0 |
Toelichting
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 44.847 | 43.801 | -1.046 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -44.847 | -43.801 | 1.046 |
Toelichting
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Brandveiligheid Bergkerk | 5.5 Cultureel erfgoed | Op koers | ||
Brandveiligheid Lebuinuskerk | 5.5 Cultureel erfgoed | Op koers | ||
Scheepvaartstraat 13 gevel | 5.5 Cultureel erfgoed | Op koers | ||
Scheepvaartstraat 9 foyer | 5.5 Cultureel erfgoed | Op koers |