De voorlopige uitkomst van de jaarrekening 2021 bedraagt €19,8 miljoen voordelig. Van dit resultaat moet nog het bedrag af van de over te hevelen budgetten, van afgerond €10,9 miljoen. Dan resteer een voordelig resultaat van €8,8 miljoen. Hieronder treft u een specificatie aan van de verschillen groter dan €100.000. Deze verschillen zijn in de diverse programma's nader toegelicht.
Uitkomst rekening 2021 (bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | |||
Nr. | Omschrijving | Programma | Bedrag |
---|---|---|---|
1 | Uitkomst programma's | 19.770 | |
2 | Budgetoverhevelingen | -10.936 | |
Saldo | 8.834 | ||
Specificatie | |||
a | Voormalige wethouders | Burger en bestuur | 144 |
b | FLO Veiligheidsregio | Openbare orde en veiligheid | -189 |
c | Apparaatslasten straten | Leefomgeving | -155 |
d | Snippergroen | Leefomgeving | 150 |
e | Bouwleges | Ruimtelijke ontwikkeling | -135 |
f | Ruimtelijke ordening | Ruimtelijke ontwikkeling | -127 |
g | Re-integratie | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 115 |
h | TOZO | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 178 |
i | Bijstand/BUIG | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 1.680 |
j | Samenkracht | Meedoen | 179 |
k | Hulpmiddelen en woningaanpassingen | Meedoen | 150 |
l | WMO | Meedoen | 2.000 |
m | Vraagafhankelijk vervoer | Meedoen | 361 |
n | Volksgezondheid | Meedoen | 225 |
o | Beschermd wonen (lokaal) | Meedoen | 227 |
p | Jeugdzorg | Jeugd en onderwijs | 524 |
q | Facilitaire Zaken | Bedrijfsvoering | 253 |
r | Personeel en Organisatie | Bedrijfsvoering | 140 |
s | Communicatie | Bedrijfsvoering | 198 |
t | ICT | Bedrijfsvoering | 293 |
u | Juridische Zaken | Bedrijfsvoering | 130 |
v | Onvoorzien | Algemene dekkingsmiddelen | 195 |
w | Stelpost autonome ontwikkelingen | Algemene dekkingsmiddelen | 1.000 |
x | Algemene uitkering afrekening voorgaande jaren | Algemene dekkingsmiddelen | 536 |
y | Algemene uitkering decembercirculaire 2021 | Algemene dekkingsmiddelen | 240 |
z | Diversen | Diverse | 522 |
Saldo | 8.834 |
Met betrekking tot de uitkomsten van de grondexploitatie is er een voordelig resultaat van €8,9 miljoen. Dit komt conform de beleidsnota reserves en voorzieningen ten gunste van de Egalisatiereserve weerstandsvermogen:
De grootste verbeteringen hebben plaatsgevonden voor de projecten A1 Bedrijvenpark, Steenbrugge Eikendal en Tuinen van Zandweerd:
- De vrijval van verliesvoorzieningen ter hoogte van €7,0 miljoen voor de verliesgevende grondexploitaties is bijna volledig toe te schrijven aan het verbeterde resultaat van de grondexploitatie van A1 Bedrijvenpark. Uitgangspunt is het huidige proces van besluitvorming waarbij een verschuiving plaatsvindt voor het westelijk plandeel van een faciliterend naar een actief grondbeleid. Door aankoop van de gronden van de particuliere grondeigenaren is er geen sprake meer van versnipperd grondeigendom, waardoor het gebied gunstiger kan worden verkaveld en het aantal uitgeefbare meters en inkomsten toeneemt. Daarnaast is er sprake van een gunstiger verkoopresultaat dan waar in eerdere berekeningen vanuit werd gegaan.
- Voor de grondexploitatie Steenbrugge is in 2021 een nieuwe grondexploitatie vastgesteld. Bij deze grondexploitatie is rekening gehouden met de definitieve aan- en verkoopprijzen zoals die met de betrokken partijen zijn overeengekomen. Voordeel €0,9 miljoen.
- Voor de grondexploitaties Eikendal en Tuinen van Zandweerd zijn de grondexploitaties verbeterd als gevolg van de verbeterde verkoopopbrengsten, zoals die op basis van de uitgevoerde taxaties worden geraamd. Voordeel €0,8 miljoen.
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid in deze rapportage.
Risicoreservering
Omdat er nog sprake is van risico’s ten aanzien van de verlaging van de verliesvoorziening A1 bedrijvenpark is het risicoprofiel voor deze grondexploitatie aangepast met (€4 miljoen x 30%) = €1,2 miljoen. Het totale risicoprofiel A1 Bedrijvenpark stijgt van €3,78 miljoen naar €4,98 miljoen.
Budgetoverhevelingen
Inleiding
Reeds bij de 3e Kwartaalrapportage 2021 zijn budgetten overgeheveld naar 2021. Bij het opstellen van de jaarrekening 2021 bestaat de mogelijkheid om aanvullende voorstellen te doen voor budgetoverhevelingen of een correctie voor te stellen op een (bij de 3e kwartaalrapportage 2021) geaccepteerde budgetoverheveling. Door middel van deze kwartaalrapportage willen wij de raad informeren over de met betrekking tot de jaarrekening 2021 over te hevelen budgetten. Een totaaloverzicht met reden van de overhevelingen treft u onderstaand aan.
Totaalbedrag
De over te hevelen lasten bedragen €22,5 miljoen en de over te hevelen baten €11,6 miljoen. De baten betreffen bijdrage derden, rijks- en provinciale bijdragen (€8,3 miljoen) en puttingen uit reserves (€3,3 miljoen).
Het saldobedrag van €10,9 miljoen is een nadelig onderdeel in de uitkomst van de rekening 2021. Na aftrek van dit bedrag resteert dan vervolgens het rekeningresultaat 2021. Organisatorisch betekent het dat naast het overhevelen van budgetten, ook activiteiten worden doorgeschoven van 2021 naar 2022.
Voorafgaand aan de behandeling van de rekening 2021 door de raad in juni 2022, wordt het college van B en W bij deze 4e kwartaalrapportage 2021 voorgesteld de budgethouder te machtigen uitgaven te doen op de overgehevelde budgetten. Dit is noodzakelijk, aangezien uitgaven op deze budgetten ook al in de maanden, voordat de raad de rekening 2021 in juni 2022 vaststelt, worden gedaan.
In het onderstaande overzicht wordt nader ingegaan op de reden van de overheveling. Ter vergelijking treft u hieronder een overzicht aan met de overhevelingen van lasten in de exploitatie van de laatste jaren.
(bedragen x €1.000)
Omschrijving | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal overgehevelde lasten in de rekening | 13.874 | 12.124 | 10.227 | 12.722 | 14.011 | 22.472 |
(bedragen x €1) | ||||||||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0.1 | Wijknummers | 27.000 | 0 | 0 | 27.000 | 0 | Activiteit complexer dan ingeschat. Daardoor langere doorlooptijd. |
1 | 0.2 | Klantcontactsysteem | 46.400 | 0 | 0 | 46.400 | 0 | De ontwikkeling van het Klant Contact Systeem is opgepakt in Dimpact-verband, waar meerder gemeenten bij betrokken zijn. De afstemming heeft meer tijd gekost dan verwacht. Het project is inmiddels opgestart. |
1 | 0.1 | Rekenkamer Raad | 25.900 | 0 | 0 | 0 | 25.900 | Per 1 januari kent Deventer een Rekenkamer in plaats van een rekenkamercommissie. Het opstarten hiervan heeft meer tijd gevergd. |
1 | 0.1 | Inwoners aan zet | 34.300 | 0 | 0 | 9.300 | 25.000 | Bij het collegeakkoord is eenmalig budget toegekend. Besteding is gespreid over meerdere jaren. |
1 | 0.1 | Jongerenraad | 30.000 | 0 | 0 | 30.000 | 0 | Bij het collegeakkoord is eenmalig budget toegekend. Besteding is gespreid over meerdere jaren. |
Totaal programma 1 | 163.600 | 0 | 0 | 112.700 | 50.900 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
2 | 1.2 | Ondermijning en Weerbaarheid | 55.000 | 0 | 0 | 55.000 | 0 | Vanwege corona hebben niet alle geplande activiteiten in 2021 plaatsgevonden. Dit krijgt een vervolg in 2022. |
2 | 1.2 | Planvorming Beestenmarkt | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 | 0 | Planvorming is in Q4 gestart en wordt afgerond in april 2022. |
Totaal programma 2 | 105.000 | 0 | 0 | 105.000 | 0 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
3 | 2.1 | MJOP projecten straten, wegen en pleinen | 1.347.151 | 0 | 0 | 136.944 | 1.210.207 | Een aantal projecten loopt door in 2022 doordat ze complexer zijn geworden dan vooraf gedacht, zijn te optimistisch geprogrammeerd of is het in het kader van integraliteit beter om ze later te plannen. Verder heeft een aantal projecten vertraging opgelopen door juridische procedures en/of burgerparticipatie. |
3 | 2.1 | Desinteratieschade aanleg glasvezel | 45.924 | 0 | 0 | 45.924 | 0 | Budget wordt besteed als de desintegratieschade zich voor doet |
3 | 2.1 | Groot onderhoud VRI's | 262.989 | 0 | 34.864 | 0 | 228.125 | Een aantal projecten loopt door in 2022 doordat ze complexer zijn geworden dan vooraf gedacht, zijn te optimistisch geprogrammeerd of is het in het kader van integraliteit beter om ze later te plannen. Verder heeft een aantal projecten vertraging opgelopen door juridische procedures en/of burgerparticipatie. |
3 | 2.1 | Groot onderhoud CTKW | 150.000 | 0 | 0 | 0 | 150.000 | Een aantal projecten loopt door in 2022 doordat ze complexer zijn geworden dan vooraf gedacht, zijn te optimistisch geprogrammeerd of is het in het kader van integraliteit beter om ze later te plannen. Verder heeft een aantal projecten vertraging opgelopen door juridische procedures en/of burgerparticipatie. |
3 | 2.1 | Projecten MIND | 107.035 | 0 | 25.000 | 82.035 | 0 | Een aantal projecten loopt door in 2022 doordat ze complexer zijn geworden dan vooraf gedacht, zijn te optimistisch geprogrammeerd of is het in het kader van integraliteit beter om ze later te plannen. Verder heeft een aantal projecten vertraging opgelopen door juridische procedures en/of burgerparticipatie. |
3 | 2.1 | MJOP projecten openbare verlichting | 172.469 | 0 | 52.268 | 0 | 120.201 | Een aantal projecten loopt door in 2022 doordat ze complexer zijn geworden dan vooraf gedacht, zijn te optimistisch geprogrammeerd of is het in het kader van integraliteit beter om ze later te plannen. Verder heeft een aantal projecten vertraging opgelopen door juridische procedures en/of burgerparticipatie. |
3 | 5.7 | MJOP projecten openbaar groen en speelgelegenheden | 162.000 | 0 | 0 | 0 | 162.000 | Een aantal projecten loopt door in 2022 doordat ze complexer zijn geworden dan vooraf gedacht, zijn te optimistisch geprogrammeerd of is het in het kader van integraliteit beter om ze later te plannen. Verder heeft een aantal projecten vertraging opgelopen door juridische procedures en/of burgerparticipatie. |
Totaal programma 3 | 2.247.568 | 0 | 112.132 | 264.903 | 1.870.533 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
4 | 7.4 | Circulaire Hotspots | 50.000 | 0 | 0 | 50.000 | 0 | Opdracht vanuit de Raad. Project kent verschillende termijnen, 1e termijn wordt in februari 2022 afgerond. |
4 | 7.4 | Klimaatmiddelen Transitievisie warmte/wijkaanpak/energieloketten | 108.047 | 0 | 0 | 108.047 | 0 | Vanwege personeelsgebrek en prioriteit voor het participatietraject rondom de RES en de Windverkenning zijn het WUP Oranjekwartier/Ludgeruskwartier, buurtaanpak in de warmtetransitie en het verder met Deventer Energie doorontwikkelen van het energieloket vertraagd. |
4 | 7.4 | Wijkuitvoeringsplan Bathmen | 20.000 | 0 | 0 | 20.000 | 0 | Het opstellen van een WUP is een gezamenlijk proces met de buurtbewoners. Vanwege Corona is een aantal participatie-activiteiten uitgesteld. Deze participatie is essentieel. Dat is ook de reden dat de projectuitvoering een half jaar is verlengd. |
4 | 7.4. | Regeling Reductie Energiegebruik Woningen | 258.185 | 0 | 258.185 | 0 | 0 | De RREW termijn loopt door tot en met 31-07-2022. De van het rijk ontvangen RREW-middelen kunnen ook tot die datum worden ingezet. |
4 | 7.4 | Zandweerd Stroomt | 2.772.767 | 0 | 2.772.767 | 0 | 0 | De aanbesteding en contractering van een warmteleverancier voor het Slim Warmtenet is complexer dan aanvankelijk gedacht. Slechts één warmteleverancier heeft onder voorwaarden een aanbieding gedaan. Met deze warmteleverancier zijn wij sinds zomer 2021 in onderhandeling. Om te komen tot een onvoorwaarderlijke aanbieding die economisch haalbaar is en waarbij de risico’s op een verantwoorde manier zijn verdeeld tussen warmteleverancier en gemeente. Extra complicerende factor is de sterkt gestegen marktprijzen. |
4 | 7.3 | Archeologiekosten herinrichting Lebuïnuspleinen | 202.000 | 0 | 0 | 0 | 202.000 | Het budget is beschikbaar gesteld in de 3e kwartaalrapportage 2021. De middelen zijn begroot in 2021 terwijl de werkzaamheden, conform planning, doorlopen in 2022. |
Totaal programma 4 | 3.410.999 | 0 | 3.030.952 | 178.047 | 202.000 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
5 | 8.1 | Implementatie omgevingswet | 322.285 | 0 | 0 | 0 | 322.285 | De implementatie Omgevingswet vanuit het Rijk is uitgesteld en deze uitgaven lopen daarom ook langer door. |
5 | 8.1 | Extra bijdrage uit AU omgevingswet | 55.011 | 0 | 0 | 0 | 55.011 | Bijdrage is eind december beschikbaar gekomen en wordt in 2022 ingezet. |
5 | 8.1 | De Nieuwe Keizer | 105.275 | 0 | 0 | 0 | 105.275 | Verkenningsfase is nog niet afgerond |
5 | 8.3 | Flexwonen | 73.535 | 0 | 0 | 0 | 73.535 | Ambtelijke inzet is in 2021 ingezet op generieke voorbereidingen voor de woningbouwopgave en dit specifieke project is daarom pas later gestart. |
5 | 0.3 | Groot onderhoud woonwagens | 74.202 | 0 | 0 | 74.202 | 0 | Voorbereidingstraject Zweedsestraat heeft meer tijd gekost |
5 | 8.1 | Kavelruil | 150.882 | 0 | 150.882 | 0 | 0 | Betreft budget dat in 2021 niet is aangesproken maar wel meerjarig commitment over is afgegeven aan derden. De exacte timing is afhankelijk van de voortgang van derden. |
5 | 8.1 | Kracht van Salland | 189.264 | 0 | 0 | 189.264 | 0 | Betreft budget dat in 2021 niet is aangesproken maar wel meerjarig commitment over is afgegeven aan derden. De exacte timing is afhankelijk van de voortgang van derden. |
5 | 2.1 | Mobiliteitsstudie Poort van Deventer | 52.908 | 0 | 0 | 0 | 52.908 | Langere doorlooptijd vanwege complexiteit / draagvlak project |
5 | 0.3 | Normalisatie woonwagens | 19.951 | 0 | 0 | 0 | 19.951 | Voorbereidingstraject Zweedsestraat heeft meer tijd gekost |
5 | 8.1 | Stadscampus | 75.687 | 0 | 0 | 0 | 75.687 | Betreft budget dat in 2021 niet is aangesproken maar wel meerjarig commitment over is afgegeven aan derden. De exacte timing is afhankelijk van de voortgang van derden. |
5 | 8.1 | Stadshof | 13.918 | 25.556 | 0 | 39.474 | 0 | Langere doorlooptijd vanwege complexiteit project |
5 | 8.1 | Vitaal platteland | 142.837 | 0 | 0 | 37.107 | 105.730 | Betreft budget dat in 2021 niet is aangesproken maar wel meerjarig commitment over is afgegeven aan derden. De exacte timing is afhankelijk van de voortgang van derden. |
5 | 8.3 | DomeinPlan 2021 Omgevingswet | 288.094 | 0 | 140.484 | 0 | 147.610 | De implementatie Omgevingswet vanuit het Rijk is uitgesteld en deze uitgaven lopen daarom ook langer door. |
5 | 8.1 | ICT : aanbesteding Obsurve | 91.148 | 0 | 32.357 | 58.790 | 0 | Aanbesteding is uitgesteld in afwachting van ander project |
5 | 8.1 | ICT : Basisregistratie ondergrond | 46.170 | 0 | 0 | 0 | 46.170 | Aanbesteding is uitgesteld in afwachting van ander project |
Totaal programma 5 | 1.701.167 | 25.556 | 323.723 | 398.837 | 1.004.162 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
6 | 8.3 | Ludgeruskwartier | 121.147 | 0 | 0 | 0 | 121.147 | Langere doorlooptijd vanwege complexiteit project |
6 | 0.3 | Oranjekwartier | 155.522 | 0 | 0 | 0 | 155.522 | Langere doorlooptijd vanwege complexiteit project |
6 | 8.3 | Aan de Dijk | 852.871 | 0 | 852.871 | 0 | 0 | Langere doorlooptijd vanwege complexiteit project |
6 | 0.3 | Polstraat 48 | 400.000 | 0 | 400.000 | 0 | 0 | Verkoop is uitgesteld vanwege nader te maken afspraken met derden. |
6 | 0.3 | Driehoek Snippeling | 898.615 | 0 | 898.615 | 0 | 0 | Afwikkeling verkoop gronden in afwachting besluitvorming |
Totaal programma 6 | 2.428.155 | 0 | 2.151.486 | 0 | 276.669 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
7 | 6.5 | Impuls werken | 170.000 | 0 | 0 | 0 | 170.000 | Als gevolg van de bestandsstijging hebben de gemeenten via de decembercirculaire 2020 extra middelen ontvangen om de kansen op werkgelegenheid voor de doelgroepen te vergroten. Het plan was deze middelen in te zetten voor de intensivering van de dienstverlening van groeien. Door diezelfde corona is dit project vertraagd en wordt dit nu opgestart. |
7 | 6.5 | Breed offensief mensen arbeidsbeperking | 104.190 | 0 | 0 | 0 | 104.190 | Het wetsvoorstel breed offensief is nog niet door de eerste en tweede kamer vastgesteld, niet alle voorgestelde wijzigingen vragen echter een formele wetswijziging. Het gaat onder andere om het stroomlijnen van de administratieve werkprocessen rondom loonkostensubsidie, het uniformeren van de loonwaardebepaling en werkgeversdienstverlening. In regionaal verband wordt de verkenning opgestart op welke wijze dit budget hiervoor kan worden ingezet. |
7 | 6.5 | Integrale Human Capital Agenda | 68.780 | 0 | 0 | 0 | 68.780 | Om de kansen op werkgelegenheid te optimaliseren is het voorstel gedaan te komen tot een integrale HCA. Hiervoor is een externe projectleider geworven. Het project is later gestart omdat de werving enige tijd in beslag nam. Het project wordt in april 2022 afgerond. |
7 | 6.5 | Ontwikkelfonds Cleantechregio | 966.681 | 0 | 966.681 | 0 | 0 | Het betreft hier een onderdeel van de regiodeal. De bijbehorende subsidieregeling kent een doorlooptijd van 2 jaar. |
7 | 6.3 | Toeslagenaffaire | 118.249 | 0 | 118.249 | 0 | 0 | In 2021 is het gemeentelijk Meldpunt Toeslagenaffaire ingericht. Vanuit dit Meldpunt worden inwoners van Deventer ondersteund die gedupeerd zijn in de zogenaamde Toeslagenaffaire. De kosten van dit Meldpunt worden gedeclareerd bij het Rijk. Deze declaratie wordt ingediend in het jaar waarop de gedupeerde ouder een plan van aanpak ondertekent. Een groot deel van de werkzaamheden uit dit plan van aanpak vindt echter nog in de periode na ondertekening plaats, vaak ook in volgende jaren. Door een gedeelte van de bij het Rijk over 2021 gedeclareerde middelen over te hevelen naar 2022 zijn de kosten voor de uitvoering van plannen van aanpak die in 2021 zijn ondertekend ook in 2022 worden gedekt. |
7 | 6.3 | Deltaview | 39.000 | 0 | 0 | 39.000 | 0 | Het project DeltaView heeft vertraging opgelopen in de start van het project vanwege corona. Een groot onderdeel van de werkwijze van dit project is namelijk het ‘naar de inwoners toe gaan’. Dat is een lange periode niet mogelijk geweest vanwege geldende maatregelen |
7 | 6.3 | Robuuste rechtsbeschermingssysteem | 139.190 | 0 | 0 | 0 | 139.190 | Inhoudelijk gaat het om een brede doelgroep: van lichte ondersteuning, bijvoorbeeld aan digitaal minder vaardige mensen bij het invullen van digitale formulieren (in de bibliotheken), tot zware ondersteuning in bijvoorbeeld de coördinatie voor gezinnen met meervoudige complexe problemen. De middelen worden in 2022 besteed aan de doelgroep. |
7 | 6.3 | Impuls integraal werken | 222.144 | 0 | 0 | 0 | 222.144 | Op dit moment vindt de verkenning plaats op welke wijze de beschikbare middelen het best passend in Deventer moeten worden ingezet. De verkenning leidt tot een integraal projectplan waar de diverse acties tbv de 4 doelstellingen zijn uitgewerkt. Hierbij worden de programma’s 1,2, 7,8 en 9 intensief betrokken (beleid en uitvoering). |
Totaal programma 7 | 1.828.234 | 0 | 1.084.930 | 39.000 | 704.304 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
8 | 5.1 | Spuk Sportakkoord 2021 | 182.172 | 0 | 182.172 | 0 | 0 | Vertraging projecten door corona |
8 | 6.1 | Perspectief jongeren in corona tijd | 37.317 | 0 | 0 | 0 | 37.317 | Corona |
8 | 6.1 | Kinder-en jongerenwerk (congres) | 27.564 | 0 | 27.564 | 0 | 0 | Congres kon niet doorgaan door corona |
8 | 6.1 | Jongerenwerk jeugd corona | 84.709 | 0 | 0 | 0 | 84.709 | Corona |
8 | 6.1 | Mentale ondersteuning jeugd corona | 71.523 | 0 | 0 | 0 | 71.523 | Corona |
8 | 6.1 | Ontmoeten jeugd corona | 49.609 | 0 | 0 | 0 | 49.609 | Corona |
8 | 6.1 | Van Wieg naar Werk projecten | 199.844 | 0 | 0 | 199.844 | 0 | Corona |
8 | 6.1 | Innovatiebudget sociaal domein | 80.428 | 0 | 0 | 80.428 | 0 | Planning/fasering en complexiteit toegang |
8 | 6.1 | Sociale Cohesie Binnenstad | 17.125 | 0 | 17.125 | 0 | 0 | Corona |
8 | 6.1 | Laag geletterdheid | 15.841 | 0 | 15.841 | 0 | 0 | Corona |
8 | 6.1 | LHBT Emancipatiebeleid | 18.645 | 0 | 0 | 0 | 18.645 | Corona |
8 | 6.1 | Bed, Bad en Brood | 94.286 | 0 | 0 | 59.474 | 34.812 | Zonder overheveling knelpunten uitvoering 2022. |
8 | 6.1 | Werkbudget verhoogde asielstroom | 482.955 | 0 | 0 | 265.286 | 217.669 | Conform nota - middelen inburgering overhevelen naar 2022 gezien structurele tekorten plannen |
8 | 6.1 | Nieuwe wet inburgering 1-1-2022 | 231.124 | 0 | 0 | 95.080 | 136.044 | Conform nota - middelen inburgering overhevelen naar 2022 gezien structurele tekorten plannen |
8 | 6.1 | Vergoeding eigen bijdrage ouders corona | 29.689 | 0 | 0 | 0 | 29.689 | Corona |
8 | 6.1 | Preventiefonds | 24.439 | 0 | 0 | 0 | 24.439 | Corona |
8 | 6.1 | Einde lening inburgeringsplichtig | 12.829 | 0 | 0 | 0 | 12.829 | Decembercircualaire 2021 middelen ontvangen. inburgering geen sluitende begroting |
8 | 6.1 | Inburgering ICT | 29.919 | 0 | 0 | 0 | 29.919 | Decembercircualaire 2021 middelen ontvangen. inburgering geen sluitende begroting |
8 | 6.2 | Koploperstraject clientondersteuning | 400.000 | 0 | 0 | 0 | 400.000 | Geen capaciteit |
8 | 6.2 | Ontwikkeling van de toegang | 177.742 | 0 | 0 | 0 | 177.742 | Planning/fasering en complexiteit toegang |
8 | 6.2 | Extra capaciteit team toegang WMO | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 100.000 | Planning/fasering en complexiteit toegang |
8 | 6.2 | Versterking ondersteuning wijkteams | 278.039 | 0 | 0 | 0 | 278.039 | Decembercirculaire 2021 - verzoek wethouder |
8 | 6.71 | Implementatiebudget ICT Sociaal Domein | 299.475 | 0 | 0 | 299.475 | 0 | Fasering verkeerd ingeschat. fase 2 volgt in 2022 |
8 | 6.81 | Hygienische Probleem Huishoudens | 45.307 | 0 | 13.422 | 31.885 | 0 | Overheveling is noodzakelijk omdat dit een gezamenlijke afspraak is met de woningcorporaties dat we geld beschikbaar stellen voor de schoonmaak van versmeerde huishoudens. In 2021 is er nog geen geld voor uit gegeven en het budget zal naar 2022 moeten worden overgeveld. |
8 | 6.81 | Brede aanpak dak- en thuisloosheid | 29.794 | 0 | 0 | 0 | 29.794 | vanaf begin 2022 om dakloosheid onder jongvolwassenen maximaal terug te dringen en hier de resterende regionale rijksmiddelen 'Een (t)huis, een toekomst' voor in te zetten. |
8 | 7.1 | Lokale preventie akkoorden | 35.750 | 0 | 35.750 | 0 | 0 | Corona |
Totaal programma 8 | 3.056.125 | 0 | 291.874 | 1.031.472 | 1.732.779 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
9 | 4.2 | Budget eerste verkenning zwaluwenburg | 75.000 | 0 | 0 | 0 | 75.000 | Geen projectleider vanuit PRO |
9 | 4.2 | Onderhoud en beheer gymzalen | 214.972 | 0 | 20.742 | 103.138 | 91.092 | Fasering niet juist ingeschat |
9 | 4.3 | Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | 385.225 | 0 | 385.225 | 0 | 0 | OAB gelden kennen periode 4 jaar. 2022 laatste jaar van deze 4 jaar. |
9 | 4.3 | Nationaal Programma Onderwijs | 356.136 | 0 | 356.136 | 0 | 0 | Beschikking middelen december 2021 binnen gekomen |
9 | 6.72 | Uitvoeringsbudget jeugd | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 100.000 | Geen capaciteit om onderzoek te starten |
Totaal programma 9 | 1.131.333 | 0 | 762.103 | 103.138 | 266.092 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
10a | 3.1 | TBBT Leefbaarheid | 127.058 | 0 | 0 | 150.000 | -22.942 | Realisatie van de Uitvoeringsagenda TBBT is meerjarig. De planning is op voorhand nog niet bekend. |
10a | 3.1 | TBBT Duurzame mobiliteit | 69.984 | 0 | 0 | 0 | 69.984 | Realisatie van de Uitvoeringsagenda TBBT is meerjarig. De planning is op voorhand nog niet bekend. |
10a | 3.1 | TBBT Ruimte voor ondernemen | 82.200 | 0 | 0 | 0 | 82.200 | Realisatie van de Uitvoeringsagenda TBBT is meerjarig. De planning is op voorhand nog niet bekend. |
10a | 3.1 | TBBT Energie en klimaat | 165.000 | 0 | 0 | 0 | 165.000 | Realisatie van de Uitvoeringsagenda TBBT is meerjarig. De planning is op voorhand nog niet bekend. |
10a | 3.1 | Vaart in de haven | 18.032 | 0 | 0 | 18.032 | 0 | Als gevolg van capaciteitstekort zijn de werkzaamheden gefaseerd opgepakt waardoor deze in 2022 doorlopen. |
10a | 3.1 | Internationaal beleid | 51.401 | 0 | 0 | 51.401 | 0 | Budget wordt gefaseerd uitgegeven. De planning is op voorhand nog niet bekend. |
10a | 3.4 | Deventer studentenstad | 42.500 | 0 | 0 | 0 | 42.500 | Door de lockdown en coronamaatregelen hebben studentenactiviteiten stilgelegen in 2021 |
Totaal programma 10a | 556.175 | 0 | 0 | 219.433 | 336.742 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
10b | 5.3 | Extra capaciteit team beleid | 44.480 | 0 | 0 | 0 | 44.480 | Er is incidentele capaciteit beschikbaar voor structurele werkzaamheden. Het budget is niet direct uitgegeven maar wordt per project weloverwogen ingezet. Hierdoor is het budget niet volledig in 2021 besteed maar vindt besteding ook plaats in 2022. |
10b | 5.3 | Coronaloket | 47.000 | 0 | 0 | 0 | 47.000 | Verlenging Coronaloket tot eind 2022 |
10b | 5.5 | Bodenloods ontvlechting tussenruimte | 30.000 | 0 | 0 | 30.000 | 0 | Langere looptijd van het project |
10b | 5.3 | Kunstopdrachten | 16.625 | 0 | 0 | 16.625 | 0 | Eind 2021 is een verbetertraject gestart om de beleidsuitvoering rondom kunstopdrachten te stroomlijnen. Omdat dit traject eind 2021 is gestart loopt het door in 2022. |
10b | 5.5 | Onderzoek vml Sint Jurrienshuis | 56.000 | 0 | 25.000 | 31.000 | 0 | Langere looptijd door complexiteit project |
10b | 5.5 | Evaluatiekosten Viking | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 25.000 | De evaluatie is in 2021 gestart en afronding vindt plaats in 2022. |
10b | 5.5 | Kerkenvisie | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 50.000 | Urgentere vraagstukken met betrekking tot erfgoed zijn voorgegaan waardoor het project Kerkenvisie is uitgesteld. Uitvoering vindt plaats in 2022-2023. |
Totaal programma 10b | 269.105 | 0 | 25.000 | 77.625 | 166.480 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
11 | 0.4 | Ontwikkelbudget financiële functie | 127.700 | 0 | 0 | 127.700 | 0 | Migratie naar een nieuw rapportagesysteem is vertraagd opgeleverd eind 2021. Hiermee is het bedrijfsrisico (uitval systemen) geëlimineerd. Doorontwikkeling van de financiële informatievoorziening en versterking strategische advisering schuift door naar 2022. |
11 | 0.4 | Leren en ontwikkelen | 192.000 | 0 | 0 | 0 | 192.000 | In verband met de corona-pandemie kon met name de teamontwikkeling in 2020 niet doorgaan. In 2021 kon de achterstand nog niet geheel worden ingehaald. |
11 | 0.4 | Informatieveiligheid | 346.715 | 0 | 0 | 233.662 | 113.053 | Project loopt uit doordat leverancier niet sneller kan leveren. Daarnaast worden een aantal onderwerpen vanuit het informatieveiligheidsplan verder uitgewerkt zoals dataclassificatie, risico-analyse BIO-AVG en onderzoek Javaclients. |
11 | 0.4 | ICT projecten | 1.192.868 | 0 | 485.519 | 344.940 | 362.409 | Nagenoeg alle projecten zijn in uitvoering. Activiteiten zijn complexer dan ingeschat en werkzaamheden zijn vertraagd als gevolg van gebrek aan personeel. |
11 | 0.4 | Directiebudget loonsom | 236.819 | 0 | 0 | 0 | 236.819 | Voor- en nadelen binnen de loonsom worden meerjarig met elkaar vereffend. In 2021 is meer dekking van loonkosten gerealiseerd door een hoog aantal productieve uren op tarief op projecten. Het voordeel is in 2022 benodigd voor de dekking van incidentele personele knelpunten. |
Totaal programma 11 | 2.096.102 | 0 | 485.519 | 706.302 | 904.281 | |||
Prog | TV | Onderwerp | Lasten | Storting in reserve | Baten (anders dan reserve) | Putting uit reserve | Saldo | Reden van overheveling |
12 | 0.8 | Directiebudget | 127.453 | 0 | 0 | 0 | 127.453 | De resterende ruimte 2021 voor incidentele knelpunten in de loonsom is benodigd voor doorlopende posten in 2022. |
12 | 0.8 | Online communicatie | 56.697 | 0 | 0 | 56.697 | 0 | Activiteiten zijn complexer dan verwacht. Werkzaamheden lopen daardoor deels door naar 2022. |
12 | 0.8 | Eur. richtl. energiepres. geb. | 9.121 | 0 | 0 | 0 | 9.121 | In de septembercirculaire 2021 is dit bedrag ontvangen. Naar aanleiding van de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen (EPBD III) is er een verplichting geïntroduceerd voor het documenteren van de energieprestatie van een installatie, voor het installeren van zelfregulerende apparatuur per verblijfsruimte en voor laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Ook zijn de eisen voor de energieprestatie van technische bouwsystemen en de keuring van verwarmingsinstallaties en airconditioningssystemen aangepast. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving. Informatie over de jaren 2022 en verder volgt in een volgende circulaire. Deze werkzaamheden voor de gemeente moeten nog worden opgestart. |
12 | 0.8 | Omgevingsveiligheidsdiensten | 27.000 | 0 | 0 | 0 | 27.000 | Voor versterking omgevingsveiligheidsdiensten is voor de jaren 2021 t/m 2024 jaarlijks €27.000 beschikbaar gesteld. In 2022 wordt hiervoor een plan opgesteld. |
12 | 0.8 | Corona algemeen | 1.177.193 | 0 | 0 | 0 | 1.177.193 | Deze middelen worden overgeheveld naar 2022 en blijven daarmee gereserveerd voor de aanpak van de gevolgen van de coronacrisis. |
12 | 0.8 | Corona cultuur | 1.162.685 | 0 | 0 | 0 | 1.162.685 | Deze middelen worden overgeheveld naar 2022 en blijven daarmee gereserveerd voor de aanpak van de gevolgen van de coronacrisis voor maatschappelijke instellingen conform het daarvoor opgestelde afwegingskader. |
12 | 0.8 | Stelpost lonen/prijzen | 647.371 | 0 | 0 | 0 | 647.371 | Deze middelen worden overgeheveld en aangewend ter dekking van de eind februari 2022 onlangs gesloten CAO akkoord gemeenteambtenaren voor 2021/2022. |
12 | 0.8 | Dec. circulaire '21 lokaal cultuur aanbod | 270.694 | 0 | 0 | 0 | 270.694 | Deze middelen worden overgeheveld naar 2022 en blijven daarmee gereserveerd voor de aanpak van de gevolgen van de coronacrisis voor maatschappelijke instellingen conform het daarvoor opgestelde afwegingskader. |
Totaal programma 12 | 3.478.214 | 0 | 0 | 56.697 | 3.421.517 | |||
Totaal | 22.471.777 | 25.556 | 8.267.719 | 3.293.154 | 10.936.459 |
Sinds de afgelopen zomer zien we binnen diverse programma’s een behoorlijke toename van projecten waarvoor uitvoeringscapaciteit nodig is. Dit betreft met name projecten waarvoor (senior) projectmanagers en in mindere mate projectleiders capaciteit nodig is. Hierbij komen vervolgens ook nog de activiteiten met betrekking tot de overgehevelde budgetten 2021. Hoewel voor de projecten wel voldoende geld beschikbaar is, is de uitvoeringscapaciteit schaars.
Voorgaande zorgt dat er een groot knelpunt is ontstaan, waarbij continuïteit van de bestaande projecten onder grote druk staat, nieuwe projecten niet kunnen worden opgepakt en duurzame inzetbaarheid van medewerkers in het gedrang is als gevolg van (langdurige) overbelasting. Al langere tijd is er sprake van een hoge werkdruk bij diverse teams.
Het managen van (nóg) meer projecten zorgt voor grotere risico’s op de voortgang en uitvoering van projecten en voor de projectmanagers zelf. Projecten krijgen niet de aandacht die zij nodig hebben om ‘op stoom’ te blijven en de kans op fouten neemt toe. Hoewel er actief wordt gezocht naar aanvullende capaciteit, is met het werven van nieuwe projectmanagers nog niet voorzien in voldoende capaciteit voor nieuwe nog te starten projecten.
We zullen in de 1e kwartaalrapportage 2022 opnieuw rapporteren over de stand van zaken met betrekking tot de knelpunten in de uitvoering van projecten.
Overige
Meer informatie
Lopende investeringen
In de kwartaalrapportage wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen. Zowel inhoudelijk als financieel wordt aangegeven of de realisatie conform de begroting gaat plaatsvinden. Er zijn geen grote afwijkingen te melden.
Grote projecten
Grote projecten
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||||
De Marke Zuid | Op koers | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||||
De Nieuwe Keizer | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||||
Implementatie omgevingswet | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||||
Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||||
Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Initiatieffase | ||||||
Poort van Deventer - S/Park | Op koers | Op koers | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||||
Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||||
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||||
Toegangen - Borgen Regionale Toegang Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||||
Toegangen - Doorontwikkeling sociale teams | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||||
Toegangen - Doorontwikkeling team toegang Jeugd | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||||
Toegangen - Transformatie sociaal domein | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||||
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | Op koers | Op koers | Behoeft aandacht | Initiatieffase | ||||||