Omschrijving
Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2022 overeenkomstig de wet te kunnen werken en we werken al voor een groot deel Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de komende woningbouwopgave te realiseren. We richten ons daarbij naast onze eigen inwoners, vooral op de zogenaamde creatieve stedeling. Om onze ambities invulling te geven zijn er 4.000 - 5.000 woningen nodig in de komende 10 jaar.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie, en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2021 op 7,5. Dat is minstens op hetzelfde niveau als 2019 (laatstbekende cijfer).
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Momenteel nog wat onzeker of aan de vorm van programma kan worden voldaan.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
De invoering van de Omgevingswet is inmiddels bepaald op 1 juli 2022Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat).
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
naar verwachting gaan we in 2021 ca. 250 nieuwe woningen opleverenToelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2021
Overdracht van de laatste locatie zal mogelijk in 2021 niet gerealiseerd worden.Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2021 | 6.572 | 3.553 | -3.019 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 178 | -54 | -232 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 1.075 | 288 | -787 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen 2018 | -26 | -106 | -80 | ||
1e kwartaalrapportage 2021 | 130 | 130 | 0 | ||
Voorjaarsnota 2021 | 295 | 0 | -295 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 665 | 1.110 | 445 | ||
Ambtelijke wijziging | 345 | 0 | -345 | ||
3e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 800 | 800 | ||
Totaal programma | 9.234 | 5.721 | -3.513 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2021 | 0 | 85 | 85 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 175 | 175 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 363 | 1.149 | 786 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen 2018 | 0 | 120 | 120 | ||
2e kwartaalrapportage 2021 | 0 | -16 | -16 | ||
3e kwartaalrapportage 2021 | 40 | 40 | 0 | ||
Ambtelijke wijziging | -403 | -57 | 346 | ||
Totaal programma | 0 | 1.496 | 1.496 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4e kwartaalrapportage 2020 | 413 | 50 | -363 | |
Ambtelijke wijziging | 0 | 214 | 214 | ||
3e kwartaalrapportage 2021 | 40 | 0 | -40 | ||
Totaal programma | 453 | 264 | -189 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 6.572 | 9.234 | 8.667 | -566 |
Baten | 3.553 | 5.721 | 6.287 | 565 |
Voor resultaatbestemming | -3.019 | -3.512 | -2.381 | 1.132 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 46 | 46 |
Puttingen uit reserves | 85 | 1.497 | 1.078 | -419 |
Na resultaatbestemming | -2.933 | -2.015 | -1.349 | 666 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Implementatie omgevingswet | 322 | 0 | -322 |
Extra bijdrage uit AU omgevingswet | 55 | 0 | -55 |
De Nieuwe Keizer | 105 | 0 | -105 |
Flexwonen | 74 | 0 | -74 |
Groot onderhoud woonwagens | 74 | 74 | 0 |
Kavelruil | 151 | 151 | 0 |
Kracht van Salland | 189 | 189 | 0 |
Mobiliteitsstudie Poort van Deventer | 53 | 0 | -53 |
Normalisatie woonwagens | 20 | 0 | -20 |
Stadscampus | 76 | 0 | -76 |
Stadshof | 39 | 39 | 0 |
Vitaal platteland | 143 | 37 | -106 |
DomeinPlan 2021 Omgevingswet | 288 | 140 | -148 |
ICT : aanbesteding Obsurve | 91 | 91 | 0 |
ICT : Basisregistratie ondergrond | 46 | 0 | -46 |
Totaal | 1.727 | 723 | -1.004 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 666 |
Saldo budgetoverheveling | -1.004 |
Saldo na budgetoverheveling | -338 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €338.000)
De programmabegroting is gedurende 2021 met €900.000 in positieve zin bijgesteld ten opzichte van de initiële begroting, hoofdzakelijk op basis van de verwachte ontwikkeling van de legesinkomsten. Per saldo is het uiteindelijke resultaat van programma Ruimtelijke Ordening daarmee circa €600.000 voordeliger dan in de primitieve begroting is verondersteld.
Ten opzichte van deze bijgestelde begroting is het verwachte eindresultaat minder gunstig. Er is sprake van een nadelig saldo van €338.000 na budgetoverheveling. Voor dit nadeel is een dekking van €55.000 uit een extra bijdrage van de Algemene Uitkeringen ten behoeve van de Omgevingswet. Daarnaast wordt dit saldo bij de jaarrekening nog voor €21.000 in positieve zin gecorrigeerd op basis van een nog te verwerken ontvangst. Het resterende nadelig saldo bedraagt hiermee €262.000.
Bouw- en woningtoezicht (nadeel €135.000 nadeel)
Op het product Bouw- en Woningtoezicht zijn zowel bij de tweede als de derde kwartaalrapportages meevallers ten opzichte van de initiële begroting gerapporteerd. In de laatste 2 maanden van het jaar zijn de inkomsten van de bouwleges echter alsnog achtergebleven. Dat maakt dat ook dit product per saldo met ongeveer € 135.000 achterblijft bij de tussentijds opwaarts bijgestelde begroting.
Projecten ruimtelijke ordening (nadeel €127.000)
- Ondanks alle beperkingen vanwege de Covid-19-situatie is het op alle fronten een erg druk jaar geweest met veel initiatieven in de fysieke leefomgeving. Dat leidde tot veel werk en uitgaven (voornamelijk door de inzet van ambtelijke capaciteit) op alle onderdelen van het programma.
- Voor het product Ruimtelijke Ordening (1) gaf dat extra en niet op derden te verhalen inzet te zien van €71.000 op juridisch planologische procedures. Voor een belangrijk deel is dat veroorzaakt door de werkzaamheden en de discussie rond het voorbereidingsbesluit en het bestemmingsplan voor de Poort van Deventer. Een andere factor van betekenis waren de ontwikkelingen in het landelijk gebied, als gevolg van o.a. de ontwikkelingen op provinciaal en regionaal niveau (omgevingsvisie). Bovendien is er veel inzet gepleegd als gemeentelijke bijdrage in de verbetering van de leefbaarheid en voorzieningen in de dorpen en kleine kernen. Op dit onderdeel is derhalve een min geconstateerd van in totaal €53.000. Een specifieke andere overschrijding die nog genoemd kan worden is de extra inzet die de Topicus-ontwikkeling veroorzaakte, meer specifiek de inzet van het Q-team (naast extra ambtelijke inzet). Dit verklaart al met al de per saldo overschrijding op dit product.
- Binnen het product Volkshuisvesting (3) knelt het structureel als gevolg van de zeer toegenomen opgave die de huidige situatie op onder meer de woningmarkt veroorzaakt. Specifieke trajecten als het werken aan de Woon-zorgvisie, de doelgroepenverordening, de programmeringsdiscussie, de discussie over zelfbewoning etc. maakt dat ingehuurd moest worden (deels gesubsidieerd). Desondanks kon de overschrijding worden beperkt tot €46.000. Daar staat tegenover dat dankzij die inspanningen een subsidie van €1 miljoen kon worden binnengehaald voor de verschillende vormen van flexwonen.
- Wat betreft Verkeer- en vervoerbeleid (46) waren er twee dominante onderwerpen die het afgelopen jaar hebben beïnvloed: de discussie parkeren in de binnenstad, en de actuele ontwikkelingen rondom Duurzame mobiliteit (uitvoeringsprogramma fiets, starten laadpalenvisie, zero-emissiezone, stadslogistiek).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 453 | 377 | -76 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 264 | 259 | -5 |
Saldo | 0 | -189 | -118 | 71 |
Toelichting
De uitgaven voor het project Stadshof zijn in 2021 circa € 70.000 lager uitgevallen. De geplande werkzaamheden zijn nog niet geheel gerealiseerd. Dit verschil is het gevolg van een iets uitlopende planning.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Aankoop en doorgang Stadshof | 8.1 | Op koers |